24. mar. 2012

Agerhøns og Markprøve

Nu nærmer sig 1. april, hvor jeg har den fornøjelse at være prøveleder for Klubben for Jagthunde uden Specialklubs første historiske markprøve. Forberedelserne til denne prøve har i princippet været igang i flere år.

Der gik ikke lang tid efter jeg deltog på de første markprøver med Bambi, at jeg konstaterede det faktum, at en rigtig stående jagthunderaceklub i Danmark også har deres egen hovedprøve, som en af de helt grundlæggende og bærende elementer i klubarbejdet.

Jeg kan ikke se, hvordan man, som avler ikke er forpligtiget til, at teste den stående jagthunds egenskaber. Derudover er det også rigtigt sjovt både for hund og fører.

Det har bl.a. også være med tanke på markprøven, at jeg har gjort en indsats for agerhønsene omkring Hulbakvej, hvorfra hovedparten af terrænerne til markprøven udspringer.
Igår aftes gik jeg en kort tur langs vejen i skumringen. Ud over at møde min Skovhornugle, så hørte jeg 6 parhøns på en strækning på bare 400 meter. Det skulle være meget mærkeligt, hvis de ikke også er der om en uges tid.

Der deltager fire BiancoRosso, så det er en god lejlighed til at se hundene arbejde.

0 kommentarer